Автор: Сорокина Екатерина Сергеевна, преподаватель иностранного языка г. Иваново
Описание работы: Предлагаю вам конспект урока по теме «Этикет и манера общения по телефону». Данный материал будет полезен преподавателям английского языка для средней школы. Этот конспект направлен на учебно - познавательную и коммуникативную компетенцию обучающихся.
ПЛАН ЗАНЯТИЯ
По дисциплине «Иностранный язык»
ТЕМА: «Этикет и манера общения по телефону»
Цель - создание условий для личностной самореализации и личностного развития каждого обучающегося, формирование у него общекультурных, учебно-познавательных, коммуникативных, информационных и здорово-сберегающих компетенций: по средствам погружения в тему «Этикет и манера общения по телефону»
Задачи:
· Расширение познавательной сферы обучающегося, через введения понятий и решения познавательных задач;
· Расширение коммуникативных способностей обучающихся через работу в группах;
· Формирование информационных компетенций через презентации, видеофайлов и работу с текстом;
· Формирование здорово-сберегающих компетенций через освоение способов физического, духовного и интеллектуального саморазвития, эмоциональной саморегуляции и самоподдержки; а также поддержания мотивации на различных заданиях.
Структура урока:
1. Организационный момент.
2. Постановка цели урока.
3. Изучение нового материала.
4. Первичная проверка
5. Подведение итогов урока.
6. Постановка домашнего задания.
Ход урока
1. Организационный момент
Teacher: Good afternoon girls and boys. We’re very glad to see you. Today we’ll try to discuss about some good manners of communications among people.
2. Целеполагание
Teacher: Now we’ll show some clips and you’ll try to tell us what kind of communication is this. And you’ll try to understand what kind of communication we are going to speak about.
Показ видео (bad telephone manners)
Teacher: What kind of communication we are going to speak about?
Pupil: Telephone
Teacher: What’s the aim of our lesson?
Pupil: to learn telephone manners and etiquette
Teacher: That’s right. Today we’ll talk about telephone manners and etiquette at work and home. Everyone knows that telephone plays a very important role in the life. In all cases the person who will receive the phone has to consider some basic telephone manners. Good phone manners are important both at work and at home. When you are on the phone with someone, your only interaction is verbal, so saying the right things is important to make the right impression.
3. Изучение нового материала
Teacher: First of all we should know about the inventor of this kind of communication, and we’ll show the video about it and then we’ll discuss it.
Просмотр видео ( изобретение телефона)
Teacher: Please answer some questions:
- When did the first telephone appear?
Pupil: in 1870
Teacher: - Who was the first inventor of the telephone?
Pupil: Alexander Graham Bell
Teacher: What is the function of telephone?
Pupil: Communicative, communication among people
Teacher: At the beginning of our lesson we’ve said that telephone manners are very important thing in our life and our work. We’ll show the video about it and then we’ll discuss it.
Просмотр видео (манеры разговора по телефону; теоретическая часть)
Объяснение каждого слайда и акцент на основных моментах видео.
Teacher: And now please open your copy books and write down some important tips of telephone manners.
Просмотр видео основных TIPS манер по телефону и запись в тетрадь
Teacher: Now I’ll give you hand –outs with phrases and expressions which you should use by telephone. I’ll give you some minutes to look through the papers
Раздаточный материал с выражениями. Студенты после просмотра начинают чтение вслух.
Teacher: We’ll show the dialog how you can use these expressions.
Просмотр диалога и его обсуждение
4. Первичная проверка
Teacher: These are papers with dialogs and we should read them and compose your own and dramatize them.
Pupil: Compose dialogs.
5. Подведение итогов ( Рефлексия)
Teacher: Tell me please, what have studied or understood about telephone manners?
Pupil: should be conducted just as you would hold a face to face interaction;
Say the company name and your name and offer to assist the caller…
Teacher: What tips are important in the telephone etiquette?
Pupil: be polite/ speak slowly/ be friendly…
6. Постановка домашнего задания.
Teacher: You must learn by heart the expressions and compose the dialog.
And now we’ll listen the lyrics about “in the manner of speaking”
Ученики слушают песню. Песня приглушается и слова преподавателя
Teacher: Today each of you has learned (found out) about the manner of speaking between people. Thank you for your attention and your time. You may be free. Good Bye.
Рекомендуем посмотреть:
Мода, стиль, красота для школьников. Беседы о моде, стиле и красоте со школьниками
Этикет для школьников. Правила поведения в компании
Как принимать гостей? Полезные советы и рекомендации для школьников
Как правильно сервировать стол. Полезные советы и рекомендации для школьников
Правила поведения в обществе для младших школьников