Урок английского языка, 9 класс. Тема: «Изучение иностранных языков»
Автор: Капитонова Татьяна Леонидовна, учитель английского языка МБОУ "Школа №61" г. Рязани.
Описание материала: Урок направлен на систематизацию лексического и грамматического материала, формирование и развитие коммуникативной компетенции по теме «Изучение иностранных языков». Упражнения соответствуют заданиям устной и письменной части ОГЭ по английскому языку. Конспект урока может быть использован при работе с УМК разных авторов.
Цель урока: систематизация лексического и грамматического материала для развития коммуникативных компетенций учащихся.
Задачи урока:
- развивать навыки чтения;
- способствовать развитию навыков употребления лексики по теме «Изучение иностранных языков»;
- совершенствовать грамматические навыки;
- развивать умение отвечать на вопросы;
- сформировать умение строить монологическое высказывание;
- совершенствовать навыки письма.
Регулятивные УУД:
- принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности, находить средства ее осуществления.
Познавательные УУД:
- создавать обобщения, устанавливать причинно-следственные связи, строить логическое рассуждение, делать выводы.
Коммуникативные УУД:
- развивать умение взаимодействовать с окружающими, осознанно строить речевые высказывания в соответствии с задачами коммуникации.
Тип урока: комбинированный с использованием компьютерных технологий.
Оборудование урока: компьютер, экран, проектор, презентация, карточки с заданиями.
Teacher: Look at the picture. What is the topic of our lesson today?
Учитель: Посмотрите на фото. Какова тема нашего урока сегодня?
I. Pronunciation drill. Listen and say after the teacher (announcer). Фонетическая зарядка. Прослушайте и произнесите слова.
Spanish, language, vocabulary, add, happy, sad, that
Welsh, second, recommend, memory, develop
create, creative
first, third, word, world, learn
English, official
speak, Chinese
countries, subject
global, over
all, almost , store
hour
improve, fluent, fluently
II. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud. Подготовьтесь к чтению текста вслух. У вас есть 1,5 минуты на подготовку и 2 минуты на чтение текста вслух. Обращайте внимание на интонацию.
English is the third most-spoken language in the world after Chinese and Spanish. Over 840 million people speak English as a first or second language. It is an official language of 67 countries. 80 percent of information stored on all computers in the world is in English. The vocabulary of the English language is the biggest in the world. A new word is added into English almost every two hours. The English language is said to be one of the happiest languages in the world. The word happy is used more often than the word sad! That's a good reason to learn this language, isn’t it?
III. Read the text. Transform the words in CAPITAL letters into the right grammar form. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста.
I'm studying Italian in a summer school in Tuscany. I arrived a few days ago. It’s my _____ONE_____ trip to Italy. I like this country very much though I _____NOT/SEE_____ its main tourist attractions yet. Actually it was my mum's idea to send me here. In her opinion Italy is the ____INTERESTING____ country in the world. And she also said that it _____HELP_____ me improve my Italian in real-life communication. Yesterday, while I _____HAVE______ dinner in the cafeteria, four other students sat at the same table. We got acquainted. Two of them were Argentines, then a Russian and a Greek. A mix of cultures! We started chatting in Italian, laughing, telling jokes and sharing our life _____STORY____. It was lots of fun. I even started to speak Spanish with the Argentines, and our sentences became a mixture of both Italian and Spanish. But it did not matter at all! No problem. We easily ____UNDERSTAND_____ each other. I wish all people _____SPEAK___ foreign languages. The more languages you know – the better. Languages help ______WE______ understand the culture and mentality of other people. And they help us make friends.
IV. Read the text. Transform the words in CAPITAL letters into the right grammar and lexical form. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
Millions of people want to learn English. There are lots of ____DIFFER___ methods and the main problem is how to choose the best one. Some people believe that the most ____EFFECT____ way is to study English in Britain or in any other English-speaking country. The advantage of going to Britain seems obvious. Everyone around you speaks English. It’s practically ____POSSIBLE____ to avoid communication, so you’ll learn English ____QUICK____. On the other hand, one can learn English at home. There are lots of possibilities there too: a good _____TEACH_____, a language school or an on-line course. There are many ways to get a good language ____EDUCATE___ now.
V. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions.
Remember that you have 40 seconds to answer each question.
Представьте, что вы принимаете участие в телефонном опросе. Ответьте на 6 вопросов. Дайте развернутые ответы. Помните, что у вас есть 40 секунд для того, чтобы ответить на каждый вопрос.
Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the English Club. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out teenagers’ attitude to English language learning. Please answer six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.
1. What is your favourite school subject?
2. When did you start learning English?
3. What do you do in your English lessons?
4. Do you find learning English easy or difficult? Why?
5. What other foreign language would you like to learn and why?
6. What would you recommend a person do to improve his or her English?
Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.
VI. You will give a talk about foreign languages. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences). Составьте монологическое высказывание об изучении иностранных языков. У вас есть 1,5 минуты на подготовку и не более 2 минут на высказывание (10-12 предложений).
Remember to say: Раскройте следующие аспекты:
• why a lot of young people learn foreign languages
• how people can improve their language skills
• what foreign languages you would like to learn and why
You have to talk continuously. Don’t forget to make an introduction and a conclusion. Вы должны говорить непрерывно. Не забудьте сделать вступление и заключение.
Home assignment. Домашнее задание.
You have received a letter from your English-speaking pen friend, Ben. Вы получили письмо от своего англо-говорящего друга Бена.
... Next year at school I have to choose a second foreign language to learn. The problem is that I cannot make a choice about what language to take. …
…When did you start learning English? What do you do to improve your English? What foreign language besides English would you like to learn, and why? …
Write him a letter and answer his 3 questions.
Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.
Напишите ему письмо, ответив на 3 его вопроса. (100-120 слов)
Рекомендуем посмотреть:
Коррекционно-диагностическое занятие по английскому языку, 9 класс
Тест по итогам 1 четверти по математике в 9 классе
Конспект урока английского языка в 9 классе по теме «Использование мобильных телефонов»
Конспект урока английского языка в 9 классе по теме «Экологические проблемы»
Похожие статьи:
Какой вуз выбрать?
Работа с материалами средств массовой информации с использованием коммуникативно-личностного подхода
Конспект урока английского языка в 9 классе
Методы реализации проектной методики на современном уроке английского языка в средней школе
Конспект урока английского языка в 9 классе по теме «Просмотр телепередач»