Урок английского языка, 9 класс. Тема: «Использование мобильных телефонов»
Автор: Капитонова Татьяна Леонидовна, учитель английского языка МБОУ "Школа №61" г. Рязани.
Описание материала: Урок направлен на систематизацию лексического и грамматического материала, формирование и развитие коммуникативной компетенции по теме «Использование мобильных телефонов». Упражнения соответствуют заданиям устной и письменной части ОГЭ по английскому языку. Конспект урока может быть использован при работе с УМК разных авторов.
Цель урока: систематизация лексического и грамматического материала для развития коммуникативных компетенций учащихся.
Задачи урока:
- развивать навыки чтения;
- способствовать развитию навыков употребления лексики по теме;
- совершенствовать грамматические навыки;
- развивать умение отвечать на вопросы;
- сформировать умение строить монологическое высказывание;
- совершенствовать навыки письма.
Регулятивные УУД:
- принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности, находить средства ее осуществления.
Познавательные УУД:
- создавать обобщения, устанавливать причинно-следственные связи, строить логическое рассуждение, делать выводы.
Коммуникативные УУД:
- развивать умение взаимодействовать с окружающими, осознанно строить речевые высказывания в соответствии с задачами коммуникации.
Тип урока:комбинированный с использованием компьютерных технологий.
Оборудование урока:компьютер, экран, проектор, презентация, карточки с заданиями.
Teacher: Look at the picture. What is the topic of our lesson today?
Учитель: Посмотрите на фото. Какова тема нашего урока сегодня?
I. Pronunciation drill. Listen and say after the teacher (announcer). Фонетическая зарядка. Прослушайте и произнесите слова.
mobile, phone, photos, mostly, social, over, grow
grew
thanks, imagine, advantages, disadvantages
share
survey, world, worldwide, prefer, research
subscription, industry, pretty
receive
function
device, reply, reliable
II. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud. Подготовьтесь к чтению текста вслух. У вас есть 1,5 минуты на подготовку и 2 минуты на чтение текста вслух. Обращайте внимание на интонацию.
The mobile phone has become an important part of our everyday life. We can’t imagine our lives without it now. Thanks to the mobile phone we can keep in contact with our relatives and friends at any time. We use them to text and to send emails, to share photos and videos. We can use the Internet and listen to music and do lots of other things. However, according to surveys, mobile phone users mostly spend their time on games and social networking. Around 80 percent of the world’s population has a mobile phone. The mobile phone industry is the fastest growing industry in the world. From 1983 to 2016, worldwide mobile phone subscriptions grew to over 7 billion.
III. Read the text. Transform the words in CAPITAL letters into the right grammar form. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста.
By today’s standards, my mobile phone is pretty basic. It’s a Nokia. It’s a small device that receives telephone calls and sends text messages. Other than that, my phone _________NOT/DO_________ much. Most of my friends wish they _________HAVE_________ smartphones because they are cool and trendy. They say the _________GOOD_________ thing about a smartphone is that you ‘can do everything with it!’ That’s right, smartphones have many more functions than a simple phone, however, not all of them are needed. In everyday life, smartphones _________USE_________ mainly for checking social networking sites, replying to emails, and playing games. Grown-ups as well as ________CHILD__________ like playing games. Anyway, I prefer my good old Nokia. It’s my ________ONE__________ mobile phone. When I bought it, it didn’t cost _________I_________ very much. And I am not afraid anyone will ever steal it. It’s also very reliable. Yesterday I dropped it. It _________FLY_________ down the staircase and hit the wall. I thought that _________BE_________ the end of it and I would have to buy a new one. But nothing of the kind – it still works properly!
IV. Read the text. Transform the words in CAPITAL letters into the right grammar and lexical form. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
People spend hours talking on their mobile phones. There is an opinion that it may be _____HARM_____ to their health, but it is difficult to know for sure. Some research shows that mobile phones may cause brain problems. On the other hand, some doctors say mobiles are not ____DANGER____ at all. No matter what doctors say, it’s just _____POSSIBLE____ to live without a mobile phone today. It has become a very _____USE_____ device and people can’t do without it. It makes our life _____COMFORT_____ and saves time. People can get in touch with each other quickly. Mobile phones make ______COMMUNICATE____ easier.
V. Read the phrases. Put “+ “ if it is an advantage or “-“ if it is an advantage opposite each phrase. Add your own ideas. Прочитайте фразы. Напротив каждой фразы поставьте «+», если это преимущество, или «-», если это недостаток. Добавьте свои собственные идеи.
to have many functions
to have a built-in camera, music player, alarm-clock
to install useful applications
to receive telephone calls
to send text messages
to go online and study something, or read a book, or watch a movie
to be very distracting during driving, studying, doing homework, or even crossing the street.
to keep in contact with
to get in touch with each other
to be harmful (dangerous) to one’s health
to text and to send emails
to become addicted to one’s mobile phone
to share photos and videos
to check social networking sites
to cause brain problems
to reply to emails
to play games
to replace real communication
to be cool and trendy
to be reliable
to distract from studying and real communication
to make our life comfortable
to save time
to spend hours talking on their mobile phones
to switch off one’s mobile phone during important meetings, conferences, in class, in the cinema, theatre, etc.
to interrupt an interesting and fascinating discussion
VI. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions.
Remember that you have 40 seconds to answer each question.
Представьте, что вы принимаете участие в телефонном опросе. Ответьте на 6 вопросов. Дайте развернутые ответы. Помните, что у вас есть 40 секунд для того, чтобы ответить на каждый вопрос.
1. How old are you?
2. When did you get your first mobile phone?
3. What do you usually use your mobile phone for?
4. How do you feel when you forget your mobile phone at home?
5. Do you think it’s right that mobile phones are not allowed at some schools?
6. In what places would you recommend people switch off or turn down their phones. Why?
VII. You will give a talk about mobile phones. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences). Составьте монологическое высказывание об использовании мобильных телефонов. У вас есть 1,5 минуты на подготовку и не более 2 минут на высказывание (10-12 предложений).
Remember to say: Раскройте следующие аспекты:
• whether you use a mobile phone
• what the advantages of using mobile phones are
• what the disadvantages of using mobile phones are
You have to talk continuously. Don’t forget to make an introduction and a conclusion. Вы должны говорить непрерывно. Не забудьте сделать вступление и заключение.
Home assignment. Домашнее задание.
You have received a letter from your English-speaking pen friend, Emma. Вы получили письмо от своей англо-говорящей подруги Эммы.
…My mum still can’t download new music into her mobile phone. She says when she was young, there were no mobile phones at all. I just can’t imagine that!…
... What do you use your mobile phone for? Can you do without your mobile phone and why? What other gadgets do you find the most important for you?...
Write her a letter and answer her 3 questions.
Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.
Напишите ей письмо, ответив на 3 вопроса. (100-120 слов).
Рекомендуем посмотреть:
Коррекционно-диагностическое занятие по английскому языку, 9 класс
Тест по итогам 1 четверти по математике в 9 классе
Конспект урока английского языка в 9 классе по теме «Изучение иностранных языков»
Конспект урока английского языка в 9 классе по теме «Экологические проблемы»
Похожие статьи:
Конспект урока английского языка в 9 классе
Методы реализации проектной методики на современном уроке английского языка в средней школе
Конспект урока английского языка в 9 классе по теме «Просмотр телепередач»
Конспект урока английского языка для 9 класса по теме «Выборы: моя гражданская позиция»
Сводная таблица грамматических времен английского языка в активном залоге